Newsletter
biegnaorientacje.pl - portal o biegu na orientację
  • Start
  • Artykuły
    • Aktualności
    • Trening
    • Sprzęt
  • Sklep
  • Wasze mapy
  • Polski Związek OS
  • Kontakt
Brak wyników
View All Result
  • Start
  • Artykuły
    • Aktualności
    • Trening
    • Sprzęt
  • Sklep
  • Wasze mapy
  • Polski Związek OS
  • Kontakt
Brak wyników
View All Result
biegnaorientacje.pl - portal o biegu na orientację
Start Blog

Edgars Bertuks i jego… marketing

Michał Olejnik autor Michał Olejnik
18 lutego 2016
w Blog
Czas czytania:4 mins read
4
0
1
UDOSTĘPNIEŃ
100
WYŚWIETLEŃ
Udostępnij na Facebooku
Jeśli myślicie, że najlepszy Łotysz w biegu na orientację utrzymuje się z wojskowej wypłaty, to jesteście w błędzie. Przeczytajcie o 69 koszulkach, zaproszeniach na wywiady i celu na 2018 rok, innymi słowy: jak sportowiec może sam o siebie zadbać.

Zacznijmy od krótkiego przedstawienia Edgarsa: pierwszy światowy przebłysk jako orientalista miał w roku 2004 w… Polsce. Właśnie w Gdyni na MŚ juniorów 19-letni wówczas Bertuks zajął 4. miejsce w sztafecie. Na kolejne znaczące sukcesy przyszło mu czekać aż do roku 2012, jednak były to już osiągnięcia najwyższej rangi: 2 medale Mistrzostw Świata i 2 medale Pucharu Świata. Rok 2013 to kolejne krążki – po jednym z obu zawodów. Później gwiazda Łotysza za sprawą kontuzji trochę przygasła, jednak to, co nieustannie przyciąga uwagę, to jego podejście do marketingu.

Grunt to prezencja…
Strona internetowa czy blog to wśród topowych orientalistów żadna już ekstrawagancja. Trzeba jednak przyznać, że witryna www.bertuks.com jest naprawdę profesjonalna: dobrze wygląda, jest przejrzysta, można na niej znaleźć nie tylko aktualności, ale i kalendarz, zdjęcia i odrobinę historii. To, że nie jest utrzymywana na którymś z serwisów blogowych, albo to że jest responsywna (wyświetla się na różnych urządzeniach bez przeładowywania) już czytelników raczej nie interesuje. Ale może być dodatkowym atutem dla potencjalnych sponsorów – których jak widać w prawej kolumnie strony Edgarsa – nie brakuje. 

…i inicjatywa.
Ostatnią akcją Bertuksa jest konkurs pn. „#69shirts”. Można powiedzieć, że biegacz zbiera pieniądze na swoją „działalność”. Warto jednak zwrócić uwagę że robi to w sposób, którego nie powstydziłaby się żadna agencja reklamowa:
  • kupujesz techniczną koszulkę za 69 euro z autografem, wspierając w ten sposób biegacza
  • robisz sobie w niej zdjęcie w ciekawym miejscu, oznaczasz Edgarsa, dodajesz hasztag #69shirts
  • Edgars po 27 sierpnia wybierze najlepszych 10 zdjęć, które wezmą udział w losowaniu nagród: m.in. butów do biegania adidasa, odżywek Syform, skarpet kompresyjnych 2XU, albo… Nissana na weekend. Ta nagroda jest jednak dostępna tylko na Łotwie.
Inaczej mówiąc: Ty wspierasz orientalistę – co prawda dużo to kosztuje, ale masz fajną, unikalną koszulkę do orientacji. Edgars zarabia w ten sposób na spory kawałek swojego trenowania. Sponsorzy są na wszystkich 69 koszulkach które są fotografowane w ciekawych miejscach świata, wyświetleń wszystkich zdjęć uzbiera się pewnie kilkanaście, kilkadziesiąt tysięcy. Wszyscy są zadowoleni.

Ciekawi szczegółów, albo raczej kulisów akcji, zadaliśmy bohaterowi tej historii kilka pytań, przeczytajcie:

Sławek Cygler: Twoja strona i akcja #69shirts wyglądają bardzo profesjonalnie. Czy korzystasz z usług jakiejś agencji PR-owej?
Edgars Bertuks: Nie. zarówno strona, #69shirts, jak i BE_FORCE camp, to moje własne pomysły. Oczywiście strony sam nie robiłem, chociaż wiem że obecnie jest to dość proste, ale nie mam czasu na wszytko. Czasem pytam żonę o sugestie 🙂 Myślałem o zatrudnieniu jakichś specjalistów od marketingu, ale raczej bałbym się wydawać całkiem spore pieniądze nie wiedząc tak naprawdę jaki będzie efekt. Ale może trzeba będzie spróbować!

 
Dla Twoich sponsorów pojawienie się na tych 69 koszulkach może być wartościową sprawą. Czy właśnie oni płacą za wyprodukowanie koszulek?
Właśnie o to chodzi w całym tym pomyśle – żeby odkryć „nowe horyzonty” promocji, dotrzeć do nowych ludzi. Oczywiście mam logotypy wszystkich sponsorów na stronie, ale to może być dla nich coś zupełnie nowego. Technicznie rzec biorąc, sam płacę za produkcję koszulek, ale w zasadzie odkąd utrzymuję się dzięki pieniądzom od sponsorów, można powiedzieć że właściwie to oni płacą. Zresztą, wynegocjowałem bardzo dobre warunki z drukarnią Mint Print.
 
Pisałeś że możesz zajmować się tym czym się zajmujesz na pełen etat. Czy jesteś zatrudniony w łotewskim Wojsku?
Jestem w łotewskiej Gwardii Narodowej, ale nie dostaję za to wynagrodzenia. Utrzymuję się dzięki moim sponsorom, partnerom którzy zapewniają mi potrzebny sprzęt, trenerom którzy pracują ze mną dla własnej satysfakcji i… rodzinie, która zawsze mnie wspiera.
 
Czy jesteś znany na Łotwie, w porównaniu do innych sportowców? Czy zdobycie medali na MŚ było dużym wydarzeniem w mediach?
Wygranie dwóch medali w 2012 roku było dużym wydarzeniem, poświęcono mi dużo uwagi. Oczywiście z czasem to zmalało, ale do dziś co jakiś czas jestem zapraszany na jakieś krótkie wywiady. Jednym z moich celów jest spopularyzowanie biegu na orientację na Łotwie, szczególnie w kontekście MŚ które odbędą się w moim kraju w 2018 roku. Oczywiście potrzebuję w tym pomocy, ale nasza federacja robi naprawdę dobrą robotę.
 
Na koniec: cel na najbliższe lata?
Mam marzenie, żeby MŚ 2018 były moim największym sukcesem w karierze. To oznacza zdobycie przynajmniej jednego złotego i jednego srebrnego medalu!
 
Zobacz szczegóły akcji na stronie bertuks.com 
I jeszcze wiadomość od redakcji: to nie jest artykuł sponsorowany. Producenci nagród i drukarnia zostali wymienieni z nazwy celowo, żeby wesprzeć akcję również poprzez promowanie sponsorów Edgarsa 🙂

fot. World Of O, profil: Edgars Bertuks 

UdostępnijUdostępnijWyślij
Poprzedni post

Zmiany i ciekawostki po obradach IOF

Następny post

Cała Polska biega z mapą w Twoim mieście!

Michał Olejnik

Michał Olejnik

Bądź na bieżąco

  • 2.5k Fanów
  • 455 Followersi
  • Popularne
  • Komentarze
  • Najnowsze
fot. Agata Majasow, zdjeciawbiegu.pl

Skala mapy i mierzenie odległości

6 października 2021
Sprzęt do BnO – podstawy

Sprzęt do BnO – podstawy

3 kwietnia 2012

Jak zrobić mapę cz.I

6 marca 2013
Kolejna porcja wiedzy i map już w empikach

Kolejna porcja wiedzy i map już w empikach

21 grudnia 2023
Zimowe wydanie Biegu na orientację w sprzedaży

Zimowe wydanie Biegu na orientację w sprzedaży

19 grudnia 2022
Sen: najważniejszy element regeneracji

Sen: najważniejszy element regeneracji

7 września 2022
    The Instagram Access Token is expired, Go to the Customizer > JNews : Social, Like & View > Instagram Feed Setting, to refresh it.

Na czym polega BnO?

https://vimeo.com/11652305?loop=0

Dołącz do nas!

Portal istnieje od 2012 roku. Powstał we współpracy kilkunastu osób – oczywiście pasjonatów orienteeringu. Filarami serwisu są: część redakcyjna, baza map DOMA oraz sklep – wszystko, co trzeba obecnemu... lub przyszłemu orientaliście.

Do współpracy zapraszamy wszystkich, którzy o orientacji potrafią pisać nietuzinkowo i z pasją. Wyślij nam swój artykuł, z chęcią go opublikujemy! Sprawdzonych redaktorów zapraszamy do współtworzenia drukowanego Magazynu, który jest dostępny w salonach sieci empik!

Newsletter

  • Artykuły
  • Kontakt
  • Start

Copyright © 2012-2023 biegnaorientacje.pl - wykonanie Sławek Cygler .

  • Login
Brak wyników
View All Result
  • Start
  • Artykuły
    • Aktualności
    • Trening
    • Sprzęt
  • Sklep
  • Wasze mapy
  • Polski Związek OS
  • Kontakt

Copyright © 2012-2023 biegnaorientacje.pl - wykonanie Sławek Cygler .

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In